9 Mart 2010 Salı

YUMURTALI GALDİRİK (TOMARA)KAVURMASI




Geçen haftalarda köye kayınvalidemleri ziyarete gittiğimizde kayınvalidemi galdirik otu denen ve faydasını daha sonradan öğreneceğim otu ayıklayıp temizlerken buldum.Galdirik otuna Tomara'da dendiğini bloğa koyarsam bu adı da yazmamı sıkı sıkı tembih etti.Ben de aşamaları resimledim.

Galdirikten kısaca bahsetmek istiyorum ki benim gibi bilmeyen varsa öğrensin,evinde pişirsin.

Karadenizde Mayıs ayından başlayarak Eylül ayına kadar yeşil olarak yaygın olarak bulabileceğimiz galdirik otu farklı yörelerimizde ispit, hılışka, zırbıt, sığırdili veya hodan otu olarak da adlandırılmaktadır. Mavi, uzun saplı çiçekleri olan galdirik otunun geniş ve oval olan yaprakları sert tüylüdür ve yerden 15-20 cm kadar yükselir. Rutubetli yerleri seven bu bitki Karadeniz Bölgesinin dışında Marmara ve Batı Anadolu bölgelerinde de yetişmektedir.

Galdirik otu çiçeğinin, insanlarda hoşnut duygular uyandırdığı, sıkıntıları giderdiği ve cesaret verdiği eskiden beri bilinmektedir. Hatta sefere çıkan askerlere cesaret kazandırmak için üzerlerine bu çiçeğin sürüldüğü rivayet edilmektedir.
Günümüzde yapılan araştırmalarda ise galdiriğin böbrek üstü bezlerini etkilediği ve bu nedenle insanları rahatlattığı tespit edilmiştir. Ayrıca bu otun yüksek oranda kalsiyum, potasyum ve mineral tuzları içerdiği görülmüştür. Mineral tuz içermesi nedeniyle bu otun tuzsuz rejimlerde tüketilmesi tavsiye edilmektedir. Galdirik, taze sebze olarak tüketildiği gibi, gölgede kurutulup şifalı bitki olarak da kullanılabilmektedir. Gerek sebze olarak tüketildiğinde, gerekse bir tutam kurutulmuş galdirik yarım litre suda kaynatılıp içildiğinde aşağıdaki faydaları sağlamaktadır:
Ter atıcıdır,
İdrar sökücüdür,
Balgam sökücüdür,
Boğaz ağrılarına iyi gelir,
Ant-depresif özelliği vardır,
Öksürüğü gidermede etkilidir,
Bağırsak rahatsızlıklarına iyi gelir,
İltihap kurutucu ve ateş düşürücüdür,
Kansere karşı koruyucu özellik taşımaktadır.
Epey faydası varmış yani.Bundan sonra köye gittim mi hiç kaçırmamam gerek anlaşılan.
İnternette yaptığım araştırmada Galdiriğin çeşitli şekillerde tüketilebildiğini öğrendim.Turşusu nu ve sarmasını da denemek isterim doğrusu.
Kavurmayı kayınvalidemin yaptığı şekliyle anlatacağım.
YUMURTALI GALDİRİK KAVURMASI:


MALZEMELER:
1 kg galdirik,
5-6 tane yeşil soğan,
4-5 adet pırasa,
2 çay bardağı mısır unu(yetmezse biraz daha eklenebilir),
tuz,2 yumurta.

HAZIRLANIŞI:
Galdirikleri köklerinden kesiyoruz.İyice yıkayıp yaprak ve çiçekleriyle birlikte 2cm eninde doğruyoruz.
Soğuk suya koyup ocağın altını açıyoruz.Suyun sıcak olmamasının sebebi yaprakların kararmamasıymış.Bu püf nokta önemli.
Haşlandıktan sonra süzüyoruz.Diğer tarafta soğanları ve pırasaları da aynı incelikte doğruyoruz.Tüm malzemeyi karıştırıyoruz.Mısır unu ve tuzu da ekledikten sonra teflon tavaya sıvı yağ koyup az kızdıktan sonra Galdirikli harcımızı tavaya döküyoruz.Kapağını kapatmadan kızartıyoruz.Daha sonra tersini çevirip diğer tarafı da pişirdikten sonra 2 veya 3 yumurta kırıp ocağın altını 2-3 dk sonra kapatıyoruz.
Ben yanına çay da demledim.Gerçekten de çay çok yakıştı.Afiyetle yendi.

31 yorum:

Kendimce dedi ki...

Böyle yöresel yemeklere otlara bayılıyorum mesala ilk ısırgan kavurması yediğimde biraz korkmuştum ama hala tadı damağımda bu da onun gibi çok güzel ellerine sağlık

yemek yapalım dedi ki...

evlenmeden önce hemen hemn tüm komşularımız karadenizli olduğundan nerdeyse tüm karadeniz yemeklerini sevrek tatmışımdır.
tabi galdirik kavurmasınıda yeme fırsatım oldu hatta saplarında turşuda kuruyorlar onuda yedim ama bulkadar faydası olduğunu bilmiyordum
sayende bunuda öğrenmiş oldum

sevgiler

tatlilar gülcandan dedi ki...

Canim bu tam benlik olmus ellerine saglik

derya dedi ki...

Canım ben hiç yemedim ama eminim lezizdir ellerine sağlık kocaman öpü
yorum...

birdutmasali dedi ki...

ooo... buram buram trabzon havası..
iyiki yazdın Fundacığım.
bilinmesi gereken otlar bunlar.
afiyetler olsun..
kayınvalideye sevgiler :)

EZGİLİ TARİFLER dedi ki...

ilginç bir yemekmiş.ellerine sağlık sevgiler.

SeViL ( DenizFeneri ) dedi ki...

İlk defa duydugum bir ot..
Doğa nın bereketini ne hazındır kı bilmıyoruz..

Ellerıne sağlık afiyetler olsun bereketi ile..

Sevgilerle..

Birsel ve İrem dedi ki...

Merhaba. Çocukluğum bahar aylarında bu otu toplamakla geçti. Çok severek toplar ve yerdik. Biz de de aynen sizin yaptığınız gibi pırasalı pişirilirdi. Yıllardır yemedim, pazarlarda bulursam ben de yapacağım. Soğuk suya koyup haşlama konusunu ben unutmuşum, teşekkür ederim, buna dikkat edeceğim. Afiyetler olsun. Sevgiler.

Eylem dedi ki...

bu karadeniz yemeklerine bayılıyorum.ama ben galiba antalyada bu otu bulamam.ellerşne saglık.

NarincE dedi ki...

Funda'cığım yaaa, az önce başka bir Karadeniz otu ve yemeği gördüm, bu da iki etti bu sabah. Amaaann yumurtalı, kavrulmuş otları pek severim ben. Merak ettim şimdi tadını, size yarasın demekten başka bir şey de yapamıyorum vallahi.

Mahperi dedi ki...

İsmini duydum ama hiç tadmadım. Birçok faydası varmış gerçekten.

kalpkurabiye dedi ki...

çok değişik ellerinize sağlıkk..

peynir hösmelimi dedi ki...

Kayinvalidene cok tesekürler canim.Bende galdirik otunu cok severim.benim annanem tursusunu yapardi.Ahhh olsada yesek:))
Sevgilerle.

http://www.lezzetibol.com dedi ki...

Canım ilk defa duydum. Ne kadar faydalıymış. Doğada yaşayan insanların ne daha uzun ömürlü olduğu belli canım.
Ellerinize sağlık canım
sevgiler

Hatice dedi ki...

kayınvalidenin ellerine sağlık, ben de ilk defa duydum, ne çok da yararı varmış, bilgiler için teşekkürler Fundacığım...
sevgiler...

Damak Tadı dedi ki...

Tomara otu çok nefis olur canım..Sayfanda yer ver ne iyi olmuş..Bizde tomara tavası derler (pilavına) ve kavurması yapılır..Tabzon'da olunca kadınlar pazarından alırlar bizimkiler..Ellerine sağlık canım..Kayınvalidenin ellerinden öp benim için..Afiyetler olsun..Karadeniz gelini olmak kolay değilmiş tatlım..))


Öpüyorum kocaman..Sevgilerle..

annemineli dedi ki...

Galdirik otu,çok sevdim,bulsam hemen denerim.Yeni ve eski tatlara açığımdır.Bu yemeği bizimle paylaştığın için Çok teşekkür ederim.Ellerine sağlık.Büyüklerede saygılarrr.Sanada sevgilerrrrrrr.....

biryudumhobi dedi ki...

bayılırım tomara tavasına.biz sadece saplarını haşladıktan sonra tavasını yaparız ve ben çok severim ama bulmak ne mümkün burda ara sıra pazarda rastlasam alırım ancak.eline sağlık. en üstteki resim çok güzel yeşillik çok seviyorum doğayı yeşilliği köyleri.

pelince dedi ki...

Fundacım bende ilk kez duydum,çok güzel gözüküyor.. yöresel lezzetlere bayılıyorum... k.validenin ellerinden öperim..
ellerine sağlık...

sevgiler yolluyorum..

Huriye Kimdir? dedi ki...

Fundacim sayende guzel birsey ogrendim,hersey guzel gorunuyor eline saglik,opuyorum seni.

Baharcicegi dedi ki...

okadar cok otlarimiz var ama biz bilmiyoruz sayende galdirik otunu yemegini ve faydalarinida ögrenmis olduk ellerine saglik saglikli bir yemek olmus

sevimlimutfak dedi ki...

İlk kez duydum bu otu, bulursam deneyeceğim. Çok güzel anlatmışsın, sayende öğrenmiş oldum. Ellerine sağlık. Sevgiler...

Elzemhobby dedi ki...

Benim yerime de yiyiverin arkadaşım afiyetle...Güneydoğudan bir Karadenizli..

angel dedi ki...

bende karadenızlıyım ama galdırık nedır bılmıyorum:)))
elelrıne sağlık cnm..

gökyüzününelleri.blogspot.com dedi ki...

CANIM BLOĞUMDA SANA ÖDÜLÜM VAR...

berrinim dedi ki...

Bizdede(Zonguldak)hodan denir.Haşladıktan sonra soğan ve kıymayla güzelce kavurup inmesine yakın didiklediğimiz pastırmayı ve çırpılmış yumurtayı katıp karıştırıyoruz.Nefis bir lezzet.

tatesal dedi ki...

Kimbilir nasıl lezzetlidir,tam bir şifa deposu....

Onuncu Köyün Adamı dedi ki...

Hiç duymamıştım bu bitkiyi..kimbilir nelere şifadır..afiyet olsun.

GÜLEN dedi ki...

yumurtalı tarif guzel görünüyo ama farklı bır bıtkı hıc görmedım duymadım acaba hangı bolgede var merak ettim de bu arada hayırlı cumalar bende bekelrım

humeyra dedi ki...

Üstteki yoruma cevap yazayım :)
Karadeniz Bölgesinde batısından doğusuna çok farklı isimlerle anılıyor.
Kaldirik, tamari, zulbut, hotan...

Biz biraz daha farklı pişiriyoruz, ama bu da öyle hoşuma gitti. Mısır unuyla harika olmuş, ellerinize sağlık.

LaMa dedi ki...

Galdirik yemeyeli cok uzuns ure oldu.yumurtali kavurmasini nasil canim cekti simdi ,kokusu burnumda..